عارضه یابی سازمانی
یک روش کارآمد برای ارزیابی فاصله بین کارایی یک سازمان در وضعیت فعلی و بررسی راههای رسیدن به اهداف سازمان و وضعیت مطلوب، عارضه یابی سازمانی نام دارد. زمانی که شما ساختار و عملکرد یک سازمان را بررسی میکنید و برای ایجاد تغییرات اساسی برنامههای جامعی تدوین میکنید وضعیت کنونی سازمان تغییر میکند. وقتی یک سازمان شرکت یا کسبوکار با مشکلات و چالشهای مختلفی مانند ضعف عملکردی، مشکلات مکرر در سیستم مدیریتی، نقض هنجارهای سازمانی و… روبرو شود عارضه یابی سازمانی ضروری میشود.
پیاده سازی تغییر در سازمان
برای اجرای تغییرات اساسی در سازمان و رسیدن به وضعیت مطلوب و حضور توانمند در بازار رقابتی باید با ارکان تغییرات آشنا باشیم. این ارکان اساسی عبارتاند از:
- تغییر محتوا: منظور از تغییر محتوا این است که قصد دارید در سازمان چه تغییراتی داده و کدام برنامهها را اجرا کنید.
- تغییر بافت: قصد دارید تغییرات موردنظر خود را در چه سازمانی اجرا کنید؟ سبک رهبری و فرهنگ سازمان موردنظر چگونه است؟ یعنی باید تغییرات متناسب و هماهنگ با بافت جاری در سازمان باشد.
- تغییر مدلسازی: تغییرات موردنظر باید بر اساس بافت سازمان مدلسازی شوند. آیا تغییرات پایدار هستند یا مشارکتی؟ تغییرات عامرانه هستند یا انتقالی؟ با پاسخ به این سؤالات میتوانید تغییر بر اساس مدلسازی را اجرا کنید.
هدف از عارضه یابی سازمانی چیست؟
آموزش های سازمانی و عارضه یابی برای هر کسبوکاری مزایای خوبی دارند. آگاهی نسبت به هدفهای آموزش و عارضه یابی مهم است. زمانی که یک سازمان یا شرکت با مشکلاتی مانند افت کیفیت خروجی، ضعف در عملکرد سازمان، افزایش درگیری بین بخشها، افزایش غیبت از کار و… روبرو شود این سازمان نیازمند عارضه یابی سازمانی است. برای عارضهیابی سازمانی نیازمند تحلیل سازمانی هستیم تا بتوان با درایت کامل و بهکارگیری استراتژیهای موفق به حل مسئله پرداخته و وضعیت سازمان را بهبود بخشیم.
هدف از عارضهیابی سازمانی شناخت مشکلات و درک عواملی است که آنها را پدید آوردهاند. با شناخت ریشه مشکلات میتوان راهحلهای منطقی و عملی برای آنها پیدا کرده و در رفع مشکلات اقدام کرد. برای حل مشکلات سازمانی باید ابتدا آنها را ریشهیابی کرده و درک درستی از مشکلات به دست آورد.
با پیبردن به دلایل مشکلات میتوان به راهحلهای اصولی و متناسب با چالشها و بافت سازمان موردنظر دستیافت. مهمترین اهداف عارضه یابی سازمانی عبارتاند از:
- شناسایی نقاط قوت و مؤثر بر سازمان
- شناسایی نقاط ضعف و عارضههای سازمان
- شناسایی فرصتها و تهدیدهای پیش روی سازمان
- ارائه راهکارها و استراتژیهای توانمند و عملی برای حل مشکلات
- بهبود شاخصهای سودآوری و بهرهوری
- تحلیل دقیق فرایند، ساختار اهداف، استراتژیهای سازمان و تلاش برای بهبود آنها
- پیشگیری از اتلاف منابع مالی سازمان در پروژههای غیرضروری
انواع آموزش های سازمانی
با افزایش رقابت بین کسبوکارها، تمامی سازمانها و شرکتها تلاش میکنند از رقبای خود پیشی بگیرند. دراینبین وجود چالشها و مشکلات در کسبوکارهای مختلف و سازمانها امری اجتنابناپذیر است. برای حل مشکلات بهترین راه بهرهگیری از آموزش های سازمانی است.
آموزش سازمانی مهارت کارکنان را افزایش میدهد و موجب بهبود عملکرد آنها و درنهایت افزایش بهرهوری سازمان میشود. در این راستا انواع مختلف آموزشهای سازمانی وجود دارد که بر اساس نیازهای آموزشی، منابع موجود، نوع سازمان و… تعیین میشود. رایجترین انواع آموزشهای سازمانی عبارتاند از:
1. آموزش های مقدماتی/ جهتگیری
این نوع آموزش برای تمامی کارکنان جدید اجرا میشود که علاوه بر استقبال، معرفی و معرفی کارمند جدید به سازمان یک برنامه آموزشی درباره اصول اولیه مانند تعامل با رؤسا و همکاران برای آنها اجرا میشود. همچنین آشنایی با ارزشهای شرکت، ساختار و سیاستهای سازمان، فعالیتهای سازمان و… از دیگر بخشهای آموزش های سازمانی مقدماتی است.
2. آمورزش مهارت های نرم
بخش دیگری از آموزش های سازمانی مربوط به آموزش مهارتهای نرم یا مهارتهای بینفردی است که شامل ارتباطات، رفتارها، نگرشها، ارزشگذاریها و… است که بهمنظور تعامل سازنده با سایر افراد حاضر در سازمان انجام میشود. افراد از طریق این آموزشها یاد میگیرند که چگونه با سایرین ارتباط برقرار کنند، تعارضها را مدیریت کنند، مدیریت زمان، مدیریت استرس، توانایی حل مسئله و… از دیگر مهارتهای نرم هستند که یادگیری آنها برای بهبود عملکرد نهایی سازمان ضروری است.
3. آموزش مهارت های فنی
مشخص است که در آموزش های سازمانی پرداختن به آموزش مهارتهای فنی هم اهمیت زیادی دارد. منظور از مهارتهای فنی مهارتهای لازم برای انجاموظیفه در حوزه مرتبط با شغل کارکنان است. باتوجهبه رشد سریع تکنولوژی، در کسبوکارهای مختلف کارکنان سازمانها نیازمند یادگیری مهارتهای جدید مرتبط با شغل خود هستند. عدم توجه به این بخش موجب بروز شکافهای مهارتی شده و درنتیجه عملکرد کارکنان و سازمان به طرز وحشتناکی کاهش مییابد.
- ۲ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر