جمعه ۱۴ اردیبهشت ۰۳

مشاوره دیجیتال برندینگ

بر اساس گفته نیل پتل یکی از برترین دیجیتال مارکترهای دنیا، دیجیتال مارکتینگ نوعی بازاریابی خدمات و محصولات است که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی انجام می‌شود. از حدود دو دهه قبل اصطلاح بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مدیریت بازاریابی و تبلیغات تعریف شده است.

امروزه با پیشرفت فناوری‌های نوین و گسترش اینترنت در جهان، بازاریابی دیجیتال به‌عنوان یک رشته تخصصی و مستقل خود را نشان داده و در برخی از دانشگاه‌ها به‌عنوان رشته‌ای تخصصی تدریس می‌شود. این دانش به‌اندازه‌ای گسترده است که گستره وسیعی از انواع بازاریابی دیجیتال را در برمی‌گیرد.

مواردی همچون ترافیک وب‌سایت، مدل‌سازی اسناد و عملکرد محتوا و جذب مشتریان بالقوه برخی از نمونه‌های کاربرد بازاریابی دیجیتال هستند. در این مقاله از وب‌سایت ناصرحجتی ابعاد مختلف دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌کنیم.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

با گسترش اینترنت در عرصه جهانی، دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده است و در کسری از ثانیه حجم گسترده‌ای از اطلاعات و اخبار در جهان منتشر می‌شود. در دهه ۱۹۸۰ اولین کامپیوترهای مجهز به چاپ و نشر متن وارد بازار شدند و دنیای تبلیغات کاغذی دچار تحول عظیمی شد.

با توسعه پروژه World Wide Web در سال 1991 و گسترش آن در سال 1994 اولین مرورگر موفق جهان یعنی Netscape عرضه و تعداد کاربران وب از 16 میلیون نفر به 70 میلیون رسید. هم‌زمان با توسعه وب و افزایش کاربران جهانی، موتورهای جستجو همچون گوگل و یاهو، فروشگاه‌های اینترنتی و ایمیل جایگاهی ثابت در وب پیدا کردند.

موتورهای جستجو، سایت‌های مختلفی در دسترس کاربران قرار می‌دادند و آنان با چند کلیک ساده می‌توانستند محصولات و خدمات موردنیاز خود را از این طریق پیدا کنند. در این روند متخصصان دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال تکنیک‌های موتورهای جستجو را ابداع کردند و با ظهور تلفن‌های هوشمند و  شبکه‌های اجتماعی دیجیتال مارکتینگ وارد عرصه جدیدی شد.

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اهمیت استفاده از بازاریابی دیجیتال

اینترنت و فناوری‌های دیجیتال با سرعت تمام به‌پیش می‌روند و هیچ مرزی برای آن‌ها وجود ندارد. هم‌زمان با توسعه این فناوری، بازاریابی دیجیتال نیز درحال‌رشد و گسترش است. باتوجه‌به سرعت گسترش اطلاعات، اخبار و فناوری اینترنت می‌توان به اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ پی برد. در ادامه مهم‌ترین دلایل اهمیت بازاریابی دیجیتال آمده است:

  • شناسایی برند
  • صرف هزینه مقرون‌به‌صرفه
  • دستیابی به مخاطبان بیشتر
  • افزایش فروش و سودآوری
  • افزایش قابلیت اندازه‌گیری و تحلیل بازار

تفاوت بازاریابی دیجیتال و بازاریابی اینترنتی

احتمالاً بسیاری تصور می‌کنند که بازاریابی دیجیتال همان بازاریابی اینترنتی است؛ اما باید گفت که این دو نوع بازاریابی باهم متفاوت هستند. در دیجیتال مارکتینگ کانال‌های رسانه‌ای مانند وب‌سایت، ppc، سئو، پادکست‌های صوتی، بازاریابی پیامکی و برنامه‌های تلفن همراه وجود دارد.

در بازاریابی دیجیتال برخی کانال‌ها مانند اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند بدون اتصال دائمی به اینترنت به فعالیت خود ادامه دهند؛ ولی در بازاریابی اینترنتی از کانال‌ها و رسانه‌هایی استفاده می‌شود که باید همیشه آنلاین باشند. به‌عبارت‌دیگر بازاریابی اینترنتی زیرشاخه‌ای از انواع بازاریابی دیجیتال است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.