شنبه ۰۱ اردیبهشت ۰۳

عارضه یابی سازمانی


عارضه یابی سازمانی روشی مؤثر برای سنجش فاصله بین کارایی یک سازمان در وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب، و بررسی چگونگی رسیدن این سازمان به اهداف خود است. پیش از این عارضه یابی به عنوان یک تکنیک و بخشی از فرآیند توسعه سازمانی شناخته می‌شد، اما در سال‌‌های اخیر خودش به عنوان یک روش مهم مورد توجه قرار گرفته است.

عارضه یابی سازمانی موثر، یک فرآیند ارگانیک است، به این معنی که وقتی شما یک سازمان و ساختار و عملکرد آن را بررسی می‌کنید و برای تغییرات آن برنامه‌ریزی می‌کنید، همینطور که تغییرات پیش می‌رود، وضعیت فعلی سازمان هم تغییر می‌کند و بنابراین این فرآیند مجدداً معنی یافته و فعال می‌شود.

توسعه یک سازمان به همین ترتیب است که اتفاق می‌افتد. با هر بار اجرای فرآیند، تغییرات مورد نیاز تازه‌ای شناسایی شده و اولویت‌بندی می‌شوند. با روش BIR (Business Improvement Review) یک تصویر لحظه‌ای سریع و ساده از سازمان ثبت می‌کنیم. سپس فرصت می‌دهیم تا تصمیم‌گیری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی به‌سرعت اتفاق بیفتند. سپس، با کمک بنچ مارکینگ، می‌توانیم تصویر لحظه‌ای دیگری از سازمان ثبت کنیم و برنامه‌های تازه‌ای طرح کنیم. ماجرا کمی شبیه به این داستان معروف است که می‌گوید: «چگونه یک فیل را بخوریم؟ … خوب، هر بار یک گاز می‌زنیم!» رشد و توسعه یک سازمان هم خرد خرد و با انجام این فرآیند و دیگر برنامه‌هایی که یک مشاور مدیریت به شما توصیه می‌کند، اتفاق می افتد.

هدف و ضرورت عارضه یابی در سازمان

هر زمان که یک سازمان با مشکلاتی نظیر: ضعف در عملکرد برخی بخش‌ها، واحدها یا بلوک‌های ارتباطی، ضعف در عملکرد کلی سازمان، شکست‌های مکرر سیستم مدیریتی یا یک فرآیند سازمانی، نقض مکرر یک هنجار سازمانی، کاهش رعایت نظم، افت کیفیت خروجی‌ها، افزایش غیبت از کار، افزایش درگیری بین بخش‌ها، و غیره مواجه شود، نیاز به عارضه یابی سازمانی برای بخشی از سازمان یا کل آن ضرورت می‌یابد.

عارضه یابی سازمانی با تحلیل سازمانی همراه است، و به هدف حل مسئله‌ها و بهبود وضعیت کلی سازمان اتفاق می‌افتد. هدف عارضه یابی، شناخت دقیق مشکلاتی که در برابر سازمان قد علم می‌کنند و عوامل پدید آمدن آنها است. به این ترتیب مدیریت سازمان قادر می‌شود درباره راه‌حل‌های ممکن برای رفع مشکلات تصمیم‌گیری کند. از مهم‌ترین فواید فرآیند عارضه یابی سازمانی این است که به خودی خود زمینه افزایش هوشیاری را فراهم می‌کند.

چرخه عارضه یابی سازمانی

فرآیند عارضه یابی در سازمان‌ها چرخه‌ای دارد که فهرست مراحل اصلی آن در اینجا آمده است:

  • جهت‌گیری کلی
  • تعیین اهداف
  • جمع‌آوری داده
  • تحلیل/تفسیر
  • بازخورد
  • تدوین برنامه اقدام
  • اجرا
  • نظارت/ سنجش
  • ارزیابی
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.