عارضه یابی سازمانی روشی مؤثر برای سنجش فاصله بین کارایی یک سازمان در وضعیت فعلی و وضعیت مطلوب، و بررسی چگونگی رسیدن این سازمان به اهداف خود است. پیش از این عارضه یابی به عنوان یک تکنیک و بخشی از فرآیند توسعه سازمانی شناخته میشد، اما در سالهای اخیر خودش به عنوان یک روش مهم مورد توجه قرار گرفته است.
عارضه یابی سازمانی موثر، یک فرآیند ارگانیک است، به این معنی که وقتی شما یک سازمان و ساختار و عملکرد آن را بررسی میکنید و برای تغییرات آن برنامهریزی میکنید، همینطور که تغییرات پیش میرود، وضعیت فعلی سازمان هم تغییر میکند و بنابراین این فرآیند مجدداً معنی یافته و فعال میشود.
توسعه یک سازمان به همین ترتیب است که اتفاق میافتد. با هر بار اجرای فرآیند، تغییرات مورد نیاز تازهای شناسایی شده و اولویتبندی میشوند. با روش BIR (Business Improvement Review) یک تصویر لحظهای سریع و ساده از سازمان ثبت میکنیم. سپس فرصت میدهیم تا تصمیمگیریها، برنامهریزیها و اقدامات اجرایی بهسرعت اتفاق بیفتند. سپس، با کمک بنچ مارکینگ، میتوانیم تصویر لحظهای دیگری از سازمان ثبت کنیم و برنامههای تازهای طرح کنیم. ماجرا کمی شبیه به این داستان معروف است که میگوید: «چگونه یک فیل را بخوریم؟ … خوب، هر بار یک گاز میزنیم!» رشد و توسعه یک سازمان هم خرد خرد و با انجام این فرآیند و دیگر برنامههایی که یک مشاور مدیریت به شما توصیه میکند، اتفاق می افتد.
- ۹ بازديد
- ۰ ۰
- ۰ نظر